fbpx

Program de facturare
online de nouă generație

Modificari fiscale pe parcursul anului trecut

La fel ca si in ceilalti ani, anul 2018 a debutat cu o serie de modificari fiscale a caror punere in practica a constituit o adevarata provocare chiar si pentru autoritati.

   In primul rand anul 2018 a inceput cu controversata „ revolutie fiscala” care a bulversat bugetele de salarii din mediul privat pe fondul transferului contributiilor de la angajator la angajat.

   In cea ce priveste multitudinea modificarilor  fiscale, amintim faptul ca de la inceputul anului 2018 si pana in 2 decembrie de exemplu s-a intervenit nu mai putin de 114 ori in legislatia fiscala.

In randurile de mai jos va prezentam o lista cu cele mai importante modificari fiscale ce au avut loc in anul ce s-a incheiat.

   Prima schimbare se referera la ordonanta care corecteaza situatiile transferului de asigurari sociale pentru persoanele scutite de impozit. Astfel, in luna februarie a anului 2018 a fost publicata in Monitorul Oficial OUG nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare.

Aceasta Ordonanta stabileste trei situatii fiscale:

– Recalculul contributiei la sanatate in sensul reducerii sumei de plata pentru cei scutiti de impozitul pe venit (programatori, cercetatori, persoane cu handicap) in asa fel incat sa nu se micsoreze salariul net;

-Schimbarea obligatiei de plata pentru asigurarile sociale pentru contractele de munca cu timp partial in asa fel incat sa nu se mai ajunga la salarii nete negative;

– Un nou mod de calcul a contributiei la pensii pentru persoanele aflate in concediu medical astfel incat sa nu mai existe situatia prin care contributia la pensie este mai mare decat indemnizatia pentru concediu medical.

Alte modificari fiscale demne de amintit ar fi: impozitarea microintreprinderilor, finantarea activitatilor fara scop patrimonial, simplificarea restituirii taxei de prima inmatriculare.

   In luna martie a aparut  OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, ANAF dorind prin  aceasta sa clarifice oarecum termenul de ”debitor cu risc fiscal mic”, astfel fiind considerat cu risc fiscal mic debitorul ce nu are fapte inscrise in cazierul fiscal, respectiv administratorii sau asociatii nu au fapte inscrise in cazierul fiscal, nu se afla in inactivitate temporara, nu au obligatii fiscale restante mai mari de 12 luni si nu au inregistrat pierderi din exploatare in ultimul exercitiu financiar. De asemenea, aceiasi  OUG 25/2018 aduce schimbari si in ceea ce priveste impozitarea microintreprinderilor, finantarea activitatilor fara scop patrimonial, plus simplificari ale restituirii taxei de prima inmatriculare exact cum cum aminteam mai sus.

   O alta modificare are loc la inceputul lunii aprilie 2018 cand plafonul pentru scutirea de TVA  creste la 300.000 lei.

   Tot in luna aprilie a aparut in Monitorul Oficial Legea nr. 88/2018, care aduce noi obligatii privind respectarea legislatiei muncii, respectiv schimba Codul muncii adoptat prin Legea nr. 53/2003 cu modificari ulterioare. O prima modificare o reprezinta definirea muncii nedeclarate, iar o alta se refera la incheierea contractului individual de munca.

   In luna mai sa adoptat controversata si mult discutata  decizie privind schimbarea caselor de marcat cu cele electronice prin Ordonanta de Urgenta.  A fost nevoie de prelungirea termenelor pentru operatorii mari si mici, astfel ca pana la 1 octombrie au avut termen contribuabilii mari pentru inlocuirea caselor de marcat fiscale, iar pana la 1 noiembrie, cei mici. Acest proces insa nu sa incheiat inca definitiv deoarece firmele care distribuie dispozitivele nu au fost pregatite si nu au dispus de suficiente bucati, adica de  800.000 cat ar fi fost necesare.

   O alta schimbare in 2018 se refera la dividendele  ce pot fi platite trimestrial. In luna iulie a anului 2018  aparea Legea nr. 163/2018. Din 15.07.2018 societatile infiintate in baza Legii nr. 31/1990 pot sa distribuie trimestrial dividende ce provin din profitul exercitiului financiar in curs. ”Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Repartizarea trimestriala a profitului catre actionari sau asociati se poate efectua optional, in cursul exercitiului financiar, in limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate si sume retrase din rezerve¬ disponibile in acest scop, din care se scad orice pierderi reportate si sume depuse in rezerve”, se arata in acest document.

   Tot in  cursul anului 2018 a avut loc si modificarea legii insolventei prin OUG nr. 88/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul insolventei si a altor acte normative. Din punct de vedere al plafonului de la care un creditor sau chiar debitorul poate solicita procedura insolventei, nu sa schimbat nimic, acesta ramanand la nivelul de 40.000 lei, salariatii putand cere insolventa angajatorului pentru o datorie ce insumeaza sase salarii medii brute. Modificarea din 2018 insa se refera la faptul ca daca cererea de deschidere a procedurii de insolventa este predata de debitor, procedura insolventei nu poate fi aplicata daca datoriile catre buget sunt mai mari de 50% din totalul datoriilor, in acest caz va fi nevoie sa se ceara direct deschiderea procedurii falimentului.

   TVA redus la turism si restaurante. Din  data de 01 noiembrie 2018, s-a redus cota de TVA la 5% pentru servicii de cazare, de restaurant si unele facilitati sportive. Incepand din 2019, se extinde categoria serviciilor supuse cotei de TVA in procent de 9%, cota reglementata de art. 291 alin. (2) din Codul fiscal. Astfel, cota de TVA de 9% este aplicata si livrarii apei pentru irigatii in agricultura dar si serviciilor de alimentare cu apa si canalizare.

   Alta dintre aceste modificari fiscale consta in introducerea conturilor unice in baza codului numeric personal sau a codului de identificare fiscala ale persoanelor fizice. Astfel, contul unic functioneaza doar pentru impozitele datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate incepand cu anul 2018. Contribuabilul va trebui sa fie anuntat de modul in care s-a realizat stingerea cu cel putin 5 zile inainte de termenul scadent al urmatoarelor impozite datorate la plata. Instiintarea se poate face doar daca s-a optat pentru aceasta procedura.

   In concluzie si anul 2018 a fost cu siguranta un an plin de schimbari fiscale, unele inspirate, altele mai putin inspirate, dar cu siguranta au avut loc tot felul de  corectii si modificari care au starnit dezbateri si nemultumiri in randul contribuabililor.

Ți-a plăcut articolul? Recomandă-l!