Program de facturare
online de nouă generație

Case de marcat in 2018

Casele de marcat cu jurnal electronic au devenit obligatorii de la data de 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari si mijlocii, potrivit dispozitiilor legale iar operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici  au obligatia utilizarii acestor case de marcat incepand cu data de 1 noiembrie 2018.

Conform OUG nr.28/1999 actualizata toti operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale

De la aceasta obligatie sunt exceptate incasarile realizate din urmatoarele activitati ( art 2 din OUG nr. 28/1999):

  • comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete,targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
  •  transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
  • activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii,bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
  • activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
  • activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
  • serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
  • incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
  • serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;
  • activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003*) privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.

ANAF a publicat in data de 10 septembrie doua aplicatii pentru validarea fisierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale: declaratiile A4200 si A4203.  Utilizatorii noilor case de marcat electronice fiscale trebuie sa transmita catre ANAF in fiecare luna, pana cel tarziu in data de 20 a lunii pentru luna anterioara, anumite date din casa de marcat. Fisierele XML ce contin aceste date sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern.

Prin intermediul programului de asistenta de pe site-ul ANAF, aceste fisiere sunt validate si atasate unui fisier PDF. Fisierul PDF cu XML atasat, semnat cu certificat digital calificat se comunica organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF va cuprinde: valoarea totala a bonului fiscal, numarul de ordine al bonului,  data, ora si minutul emiterii bonului, seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal precum si valoarea totala a TVA pe cote ale acesteia.

Tot in 10 septembrie a fost publicata in Monitorul Oficial si Hotararea Guvernului de a extinde Legea prevenirii, astfel incat sa includa pe lista neregulilor si nerespectarea termenului pentru dotarea firmelor cu case de marcat electronice. Aceasta masura, care va fi in vigoare temporar,  va asigura o abordare de tip preventiv, stimulativ si nu de sanctionare a operatorului economic de la prima abatere. Organele de control vor analiza situatia fiecarui contribuabil in parte, iar daca acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul si vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile. Astfel, firmele vor putea scapa momentan, la prima abatere, de o amenda care poate  ajunge pana la 10.000 de lei.

 

Ți-a plăcut articolul? Recomandă-l!